Többen ismerjük és sokan támogatjuk a Fair Trade szövetségek munkáját és eredményeit. Az Oxfam csoport egy hasonló környezettudatosságra motiváló / kényszerítő szimpatikus kezdeményezést működtet, amely viszont nem az un. fejlődő országokban működik, hanem a legfejlettebb országok, legnagyobb multijait célozza meg.
A kezdeményezés áll egy rendszeres értékelésből és egyedi kampányokból, elnevezése: "Behind the Brands" vagyis "ami a márkák mögött van". Oxfam csoport célja, hogy a legnagyobb élelmiszer ipari vállalkozások minősítésével, értékelésével továbbá célzott kampányokkal, olyan változásokra illetve magatartásra ösztönözzék ezen cégeket, ami a fenntarthatóság irányába mutat, hasonlóan a nemrég bemutatott Greenpeace akcióhoz.
A kezdeményezés célja a dolgozókkal, beszállítókkal, partnerekkel (különösen a nőkkel) való normális bánásmód, a fenntartható víz- és földgazdálkodás, átláthatóság kikényszerítése. A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalkozásait több szempontból értékelték, nevezetesen:
1. Tudatosság. Demonstrálja-e a vállalkozás tudatosságot és tesz-e erőfeszítést a témát (fenntarthatóság, éhezés, stb.) illetően? Indít-e javító projekteket?
2. Ismeretek. Végez-e a vállalkozás a témában méréseket, megfigyeléseket, és ezen mérések eredményeit nyilvánosságra hozza-e?
3. Vállalások. Deklarál-e a vállalkozás vállalásokat a témában - különösen a gyártást és a beszállítókat illetően?
4. Gyártás, szállítók. Megköveteli-e a gyártó a beszállítóitól is, hogy betartsák a meghatározott feltételeket?
A vizsgált tíz cégóriás a Nestlé, a PepsiCo, az Unilever, a Mondelez (Kraft utódja), a Coca-Cola, a Mars, a Danone, az Associated British Foods (ABF), a General Mills és a Kellogg’s.
Értékelés
A civil szervezet egy olyan adatbázist állított össze, amelynek segítségével könnyen áttekinthető, hogy melyik cég a legtudatosabb, legetikusabb a fenti szempontok szerint. A fentiekkel összefüggésben vizsgálták a legnagyobb élelmiszeripari vállalatok üzletpolitikáját aszerint, hogy milyen a munkások, különösen a nők helyzete a termelői láncban, a kistermelők mennyire vannak kiszolgáltatott helyzetben a vállalattal szemben, illetve jogi és környezetvédelmi szempontból megfelelően kezelik-e a földterületeket és a vízkészletet.
7 kategóriában értékelték a vállalkozásokat: föld, nők helyzete, farmerek, munkások, klíma hatás, átláthatóság, vízgazdálkodás. Mindegyik kategóriában 1-10-ig pontszámot kaphattak a cégek a lenti megosztás szerint. Így jön ki a maximális 70 pontszám (7x10).
- 8 - 10 Jó
- 6 - 7 Megfelelő
- 4 - 5 Bizonyos javulás
- 2 - 3 Gyenge
- 0 - 1 Nagyon gyenge
Látható, hogy a legjobban teljesítő vállalkozás a maximum 45 ponttal is jelentős lemaradásban van a maximális elérhető pontszámhoz (70) képest.
Rangsor (max. 70 pont)
- Nestle 45 pont (64%)
- Unilvever 44 pont (63%)
- Coca Cola 38 pont (54%)
- Mondelez 23 pont (33%)
- Pepsico 23 pont (33%)
- Danone 22 pont (31%)
- Mars 22 pont (31%)
- Kellog's 20 pont (29%)
- ABF 19 pont (27%)
- General Mills 15 pont (21%)
A legmagasabb, legtudatosabb, legfenntarthatóbb teljesítményt a Nestle és az Unilever nyújtja, kiemelkedő pontszámértékkel elsősorban a farmerekkel, munkásokkal való bánásmód, az átláthatóság a klíma hatás és a vízgazdálkodás terén (6-8 pontok). A földdel és a nőkkel való bánásmód terén azonban még ezen cégeknek is van behozni valója (5 pont a 10-ből!) = nőkkel való bánásmód terén a Danone például 1-es pontszámot kapott (a 10-ből!), riport szerint a Danone egyáltalán nem fordít figyelmet az üzemeiben dolgozó nők problémáira.
A 2014 januári kimutatás megtekinthető itt.
Ezen a linken, Te is megnézheted, hogy a kiválasztott cég illetve az általad fogyasztott márka (csoki, tej, stb.) mennyire fenntartható, tudatos és etikus módon "gyártódik" a különböző szempontok szerint. Érdekes!
Kampányok
A rendszeres értékelés mellett az Oxfam egyedi kampányokat is indít, egyedi célok érdekében. A jelenleg is folyó, 2013 októberében indított kampány célja, hogy megakadályozza, hogy a cégek etikátlan és jogtalan módszerekkel rátegyék a kezüket a családok és kistermelők földjeire a monokultúrás ültetvények létrehozásáért. Az összes folyó és már lezajlott kampány megtekinthető itt.
Néhány eredmény: több mint 250 ezer támogató például már elég volt ahhoz, hogy a Coca-Cola kötelezettséget vállaljon arra, hogy nyomást gyakorol beszállítóira a földkisajátítások visszaszorítása érdekében.
A PepsiCo és az ABF azonban egyelőre nem hajlandó aláírni egy ilyen típusú megállapodást. EZÉRT aláírásoddal és fogyasztói döntéseiddel Te is támogathatod ezt a jelenleg is zajló kampányt. A Behind the Brands aktuális petícióját aláírhatod itt.