az egészségesebb, olcsóbb, fenntarthatóbb tartalmasabb életért

cleversavers - tudatosan, hatékonyan

cleversavers - tudatosan, hatékonyan

Autócsere nagy üzlet

2014. január 30. - CleverSavers

fuel.jpg

400 forint feletti benzinárnál az üzemanyagköltség legtöbbünknek igenis fáj - arról nem is beszélve, hogy megértük azt az állapotot, amikor Ausztriába járunk át tankolni az "olcsó" ottani dízelért, persze amennyiben a határhoz közel lakunk.

Takarékosságot az autóvásárlással, autó kiválasztásával kell kezdeni. Autóvásárláskor vagy nem mérlegeljük a fogyasztást egyáltalán, vagy ha igen, nem kezeljük a fogyasztást a súlyának megfelelően. Egy-kétszáz kilométerrel kisebb a hatótáv, egy vagy kettővel többet kell évente tankolni - az még kibírható mondjuk magunknak. Mennyibe kerül számunkra valójában egy nagyobb fogyasztású autó, mennyivel jobban éri meg egy alacsony fogyasztású?

 

I. Kisebb fogyasztás: milliós megtakarítás.

1. Vegyünk egy közepesen hatékony 8 liter átlagfogyasztású autót. Ez az autó tegyük fel évente átlag 20.000 km-t megy, így az 5. éve végére futása eléri a 100.000 km-t. Tegyük fel hogy az üzemanyag ára nem változik a következő 5 évben (de jó is lenne), és átlag 420 forint marad literenként. Mennyit fogyaszt ez az autónk 5 év alatt pénzben kifejezve?

2. Számítás egyszerű: (futásteljesítmény)/100 x (fogyasztás) x (benzinár)
A fenti autónkba tehát 5 év alatt 3.360.000 forint értékben tankoltunk üzemanyagot. Vagyis valószínűleg többet mint az autó ára (ha nem újként vásároltuk), de mindenképpen többet mint az autó valószínűsíthető jelenlegi értéke.

Amennyiben az autónk nem 8 litert fogyaszt átlagosan, hanem például 10-et, akkor az 5 éves üzemanyag-költség, változatlan üzemanyagár mellett 4.200.000 forint, ha 12-et akkor több mint 5.000.000 forint.

De amennyiben egy nagyon takarékos fogyasztású (5 l / 100 km) kocsit vezetünk, ennek az 5 éves üzemanyag költsége már csak 2.100.000 forint.

Vagyis mondhatjuk azt hogy az 1 literrel nagyobb fogyasztású autó nagyjából 500.000 forinttal több üzemanyagot fogyaszt 5 év alatt, mint a kisebb fogyasztású; 2 literrel nagyobb fogyasztású autó pedig 1 millió forinttal és így tovább. A nagyobb fogyasztású autó esetében a költségtöbblet már sokmilliós a kisebb fogyasztásúval összehasonlítva.

II. Féláron autó.

Nézzünk egy nagyon szemléletes példát. Vegyük Ferit, aki 2 autó között szeretne választani, mindkettő ára kereken 4.000.000 forint.

(A) autó egy fiatalabb néhány éves 3-as BMW átlagosan 6 literes fogyasztással;

(B) autó egy 8-10 év körüli BMW X5-ös 16 literes fogyasztással.

Az (A) autó tetszik Ferinek mert új és hatékony, de a (B) autó talán még jobban tetszik neki, hiszen mondja magának ugyanazért az árért egy sokkal nagyobb felső kategóriás luxusterepjárót kap és mint gondolja, a német luxusautók 10 évesen is ugyanolyan megbízhatóak és innovatívak, mint egy kisebb autó újan, amiben igaza is lehet.

Hajlik tehát Feri hogy a (B) autót vegye meg. Biztosan más döntést hozna, ha nemcsak az autók árát, hanem az 5 éves üzemanyag kiadását is összehasonlítaná. (A) autónk ugyanis 5 év alatt 2.5 millió forint értékű üzemanyagot füstöl el, míg (B) autó 6.7 millió forintnyit. Óriási különbség. Olyan mintha (B) 4 millió forinttal többe kerülne, hiszen ennyivel több üzemanyagot elemészt a használata 5 év alatt. De még szemléletesebben mondhatjuk azt is hogy (A) autó esetében több mint 4 millió forinttal több maradt Feri bankszámláján, ami éppen egy kisebb garzonlakás árának a fele. Ezek után is azt állítaná Feri, hogy ugyanannyiba kerül a 2 autó?

III. Autócsere mint kiváló beruházás?

Felmerül a kérdés: érdemes akkor kisebb fogyasztású autót venni akár kizárólag beruházás céljából, mert kiválóan megtérül? Vagyis a kérdés: érdemes-e hatékonyabb autót vennem akkor, amennyiben csak a költségcsökkentés a célom? Az rendben van ugyanis hogy kevesebbet fogyaszt az újabb autó, de ki kell adnom jelentősebb összeget a vásárlására (hitel), a hitelt pedig törlesztenem kell. Nézzük a számokat.

a. Tegyük fel hogy jelenleg egy nem hatékony fogyasztású (12 l / 100 km) korosabb autót vezetünk. Ezt először is a piacon el kellene adni, mondjuk ára 500.000 forint.

b. Megtakarítás szempontjából vennénk egy igazán hatékony fogyasztású (6 l / 100 km) hasonló kategóriájú néhány éves, nem túl öreg használt autót 2 millió forintért.

c. Az árkülönbséget (forint) hitelből finanszírozzuk, ami egy 5 éves konstrukciónál durván havi 33.000 forint / hó törlesztési költséget jelent 5 éven keresztül. Vagyis összesen kifizetünk a felvett 1.5 millió forint hitel törlesztésére 2 millió forintot.

d. Mennyit takarítunk meg ezután üzemanyagköltségen? El fogja érni a 2 millió forintot? 12 literes fogyasztású korábbi autónk üzemanyagköltsége 5 év alatt több mint 5 millió forint lett volna, a 6 literes fogyasztású új autónk üzemanyagköltsége az 5 év alatt csak 2.5 millió forint lesz. Tehát az új autónk esetében 2.5 millió forinttal kevesebbet fogunk költeni üzemanyagra 5 év alatt.

Következtetés? Hitelre kifizetnénk az 5 év alatt 2 millió forintot, üzemanyagra viszont megtakarítunk (kevesebbet fizet) 2.5 millió forintot. Összességében fél millió forint marad a számlánkon.

Mit jelent ez? Olyan hozamot érünk el (sokkal jelentősebben csökken az üzemanyagköltségünk, mint amennyi a hiteltörlesztés) mintha az új autója árát egy 5%-os államkötvénybe fektetnénk. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak fél millió forintot keresünk összesen az ügyleten, hanem átélhetjük az újabb autó vezetési élményét, a környezetkímélésről meg még inkább nem is beszélve.

...és akkor még nem számoltunk azzal, mennyivel kevesebbek lehetnek az egyéb költségeink a hatékonyabb esetleg kisebb autónál (kisebb kötelező, kisebb súlyadó, olcsóbb casco).

IV. Következtetés. 

Amennyiben autó vásárlását tervezzük az egyes típusok összehasonlításakor mindenképpen kalkuláljunk a fogyasztással. Ökölszabály amit alkalmazhatunk: 1 literrel nagyobb fogyasztás 500.000 forint többletköltség 5 év alatt (2 liter fogyasztás többlet egyenlő +1 millió forint költségtöbblet és így tovább).

Amennyiben pedig kedvezőtlen fogyasztású autó birtokosai vagyunk és az éves futásteljesítményünk is nagyobb (legalább 20.000 km), akkor üzletileg is igen kedvező lehet egy jelentősen kisebb fogyasztású autóra cserélnünk, hiszen öt év alatt sok milliós nagyságrendű üzemanyag megtakarítás érhetünk így el.

És következetesen arról nem is beszéltünk, hogy a jegesmedvéknek is több élettér marad...

Itt található a 2014-ben forgalmazott 10 leghatékonyabb fogyasztású autó listája az angolok szerint: http://www.telegraph.co.uk/motoring/picturegalleries/9942868/The-10-most-economical-cars-of-2013.html?frame=2485580

1. Volvo V60 Plug-In Hibrid -- 2,44 l / 100 km
2. Toyota Prius Plug-In Hibrid -- 2,8 l / 100 km
3. Renault Clio dCi 90 Eco -- 4,3 l / 100 km
4. Hyundai i20 1.1 CRDI Blue -- 4,4 l / 100 km
5. Kia Rio 1.1 CRDi - 44,4 l / 100 km

De gyakorlatilag minden nagyobb gyártónak van 5 l-es átlagfogyasztás alatti kisautója.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cleversavers.blog.hu/api/trackback/id/tr525790416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása